Friday, March 18, 2011

Musibah berkembar di Jepun

Posted by rinsaq 4:25:00 AM, under ,, | No comments

Gempa Bumi Terbesar yang menghasilkan tsunami di Jepun berlaku di barat Lautan Pasifik, iaitu 130 kilometer (81 batu) Timur Sendai , Honshu. Gempa bumi itu menyebabkan berlakunya tsunami setinggi 10 meter. Gempa bumi itu sangat kuat, berkekuatan 8.9 pada skala Richter.






















Jumlah rasmi kematian terkini musibah berkembar di Jepun dicatatkan melebihi 4,300 nyawa, manakala lebih 8 ribu yang lain dilaporkan masih hilang.

Juga terdapat sumber mengatakan jumlah mangsa yang belum ditemui meningkat kepada 13 ribu orang pada hari ke lima selepas bencana.

Ratusan pasukan penyelamat tempatan dan antarabangsa meneruskan usaha mencari dan menyelamat.

Salji tebal dan cuaca sejuk melampau menyukarkan operasi serta memburukkan keadaan mangsa selamat yang kini sedang bergelut krisis kesihatan dan makanan.

Di bandar Kamaishi, wilayah Iwate, antara lokasi paling terjejas akibat gempa 9.0 skala Richter itu, pasukan penyelamat gagal menemui mangsa yang masih hidup di bawah sisa runtuhan.

Situasi sama turut berlaku di bandar Ofunato.

Di bandar Ishinomiaki, ratusan mayat ditempatkan di bilik mayat sementara untuk pengecaman identiti oleh pihak berkuasa atau ahli keluarga.



sumber

http://www.tv3.com.my/beritatv3/berita_terkini/Tsunami_Di_Jepun_Lebih_Banyak_Mayat_Ditemui.html

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...